GÅ til: Om Oldtidskundskab Oversigt Skulptur Vasemaleri, keramik
GRÆSK FILOSOFI PAULINSK TRO contra GRÆSK LIVSSYN
LINK TIL: Græske guder Elysium: Græsk Mytologi
INDFØRT VED SKOLELOVEN 1903: ET NYT
"GAMMELT" FAG I GYMNASIET
OLDTIDEN = "UNGTIDEN"! (VILLY SØRENSEN) ODYSSEUS SOM EKSEMPEL: DEN EUROPÆISKE, GYMNASIALE NYSGERRIGHED KAOS (svælg, uorden) > KOSMOS (skønhed, harmoni) GRÆKENLAND = CA. 900 SELVSTÆNDIGE POLIS'er > AGON (kappestrid) DANSK / EUROPÆISK KULTURS GRUNDLAG: HELLAS: PALÆSTINA: ROM: VIDEN- skab TRO ORGANISATION FILOSOFI etik SOLIDITET SKOLÉ, GYMNASION DEMOKRATI (folkestyre) KUNST:
|
PAULUS
GRÆSK
Apostlenes Gerninger, 17, 22: Areopagos-talen: “Gud bor ikke i hjemmelavede templer...” Templer med gudestatuer Alter for en ukendt gud Polyteisme Apostlenes Gerninger, 19, 26: Efesos-talen: “Stor er Efesernes “noget fremstillet af hænder kan umuligt Artemis” være guder...” Sølvsmedenes næring! 1. Korintherbrev 1, 22ff: Jøder kræver TEGN Hellenere søger VISDOM Sofia, Sofrosyne, Areté Korsfæstede Kristus = Guds vælde + visdom For jøder en FORARGELSE for hedninger en TÅBELIGHED Asebi (= ugudelighed) Galaterbrev 3, 28: Slaver, kvinder (4 kat.) “Her er ikke Jøde eller Hellener, metøker (=fremmede) her er ikke slave eller fri, = Idiotes contra her er ikke mand eller kvinde, Polités alle er I ét i Kristus Jesus.” Lighed. 'Klassesamfund' |
|
|
|
2000 - 1400
1600 - 1100 1100 - 750 750 - 480
330ff. |
DEN MINOISKE KUNST
DEN MYKENSKE KUNST GEOMETRISK KUNST ARKAISK KUNST
HELLENISTISK KUNST |
levende naturalisme
mere skematisk og stift abstrakt, naiv realisme ekspressionisme, typer, idealisme
patetisk realisme; manierisme |
KARAKTERISTIKA FOR SKULPTUR |
|
Geometrisk kunst:
1100 - 750 Arkaisk kunst:
FRONTALITET
ARKAISK SMIL
SAMFUNDS-
KLASSISK KUNST:
Tidlig klassisk kunst:
KONTRAPOSTOEN
Højklassisk kunst:
Senklassisk Kunst:
Hellenistisk kunst:
|
Små bronzestatuer i naiv realistisk stil
Storskulpturer inspireret fra Egypten fra. ca. 800. Mand: kouros; pige:
kore.
Søgte en enhed mellem natur og ideal. Hvilede på naturalismen, men søgte en dybere, almen ophøjet sandhed end den øjeblikkelige og individuelle (jvf. skønhedens idé hos Platon). Med "Perserstormen" 480 forsvinder det arkaiske smil, stilen bliver
præget af dyb religiøs
Korrekt anatomi, bevægelse og harmoniske, perfekte proportioner, afbalancering af de enkelte dele. Dybere furer til at angive folderne i chitonen, endnu dybere i himationen. Våddragtseffekten mod slutningen af perioden lader ane kvindekroppen bag. Fidias betydeligste skulptør. Stilen, der er mere naturlig end den strenge stils rene idealisering, kan karakteriseres som "idealiserende naturalisme". Mere runding, organisk og fri behandling af kroppens overflade; spil mellem lys og skygge, det konvekse og det konkave. Hår og øjne hugges dybere. Flere detaljer og mere objektiv gengivelse. Naturtro portrætter; nu flere personer i en skulpturgruppe; gravrelieffer eller dagligdags motiver, krops- og øjenkontakt mellem personerne. Det psykologiske mere fremtrædende. Naturalisme. Endnu større frihed i overfladebehandlingen og udførelsen
af detaljer. Individualisering og
|
KARAKTERISTIKA FOR KERAMIK, VASEMALERI |
|
Minoisk kunst:
2000 - 1400 Mykensk kunst:
Geometrisk kunst
Arkaisk kunst:
Tidlig klassisk kunst:
Højklassisk kunst:
Senklassisk kunst:
Hellenistisk kunst:
|
Dekoration med havets dyr og planter: marine stil; spiraler,
dobbeltøkser, tyrehoveder, organisk, fri bevægelse bredt ud
over fladen, følger formen på vasen. 2000: naturalistisk,
1600: stiliseret. Vægmaleri med livet i naturen (Knossos, Thera).
Imitation af min oiske motiver, f.eks. blæksprutter; skematisk, stift, enkelt, ensformigt, stereotypt, statisk, stiliseret, lægger op til næste stilperiode. Proto-geometrisk stil (1100-900): sparsom dekoration, meget enkel, symmetrisk,
vandrette linjer, bølger, (halv)cirkler følger formen.
Videreudvikling af den orientaliserende påvirkning i sengeometrisk
tid: geometrien udvides med dyr og fabeldyr: sfinxer, sirener. Mennesker
mere naturalistiske, men typer, ikke individualiserede. Ornamentik: spiraler,
kors, tove, volutter, palmette-, tunge-, stråle-, trappe-, meanderborte;
vinløv- og vedbenranker. Slagscener, sport, væddeløb,
mytologiske scener.
Tidlig klassisk tid var præget af perserkrigenes alvor. Malerne fremstillede ofte én eller kun få, roligt stående figurer. Øjets geometriske præg ændres imod større naturalisme. Det arkaiske smil forsvinder. Handlingen nedprioriteres til fordel for stemning og sindstilstand. I højklassisk tid blev udviklingen af vægmaleriet en konkurrent og trussel mod vasemaleriet, som de dygtigste kunstnere helligede sig. Motiverne var ofte fra intimsfæren, detaljerne blev mere dominerende. Øjet naturalistisk. Elegance og lethed i figurtegningen; genrebilleder med flere figurer.
Flere farver, mere dekorativt udseende og indhold. Lekytvaser med hvid
bundfarve bruges som gravgave.
I det hellenistiske vasemaleri fordeles figurerne realistisk på flere grundlinjer; flere følelser og farver. Vasemaleriet går dog efterhånden i forfald, det bliver ensformigt eller udvendigt: manieret. |
Om repetition og eksamen. A. Repetition.
B. Lodtrækning.
C. I forberedelseslokalet.
D. Ved eksamensbordet.
E. Efter voteringen.
|
LINK TIL 3y 1999-2000
|
|